شاهدانهای اداره معرفی معافیت تسهیلات

شاهدانهای: اداره معرفی معافیت تسهیلات خبر دانشگاه

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار گوناگون تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    به گزارش تسنیم ، دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که مشمول بر حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند. این

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    ساخت بزرگ ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی / تصاویر

    عبارات مهم : سنندج

    بزرگ ترین دف دنیا به وسیله “حیدر محمدی” هنرمند سنندجی ساخته شده است است

    به گزارش تسنیم ، دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که مشمول بر حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند.

    این ساز را براساس ساختمان ظاهری آن بر هفت نوع از جمله دف مربعی، مستطیلی، مستدیر با حلقه، مستدیر با زنگوله، دایره زنگی، دورویه و دف بی پوست همراه با زنگ تقسیم کرده اند.

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    استان کردستان به دلایل متفاوت همواره خواستگاه عرفان و مأمن عرفای بزرگ و مهد دف کشور و دنیا بوده است و به همین علت ساز دف و دف نوازی از دیرباز در میان مردم این خطه از سرزمین جایگاه والایی دارد.

    موسیقی عرفانی انسان را از دنیا محدود به افق های نامحدود می کشاند و از دنیای ماده به عالم معنوی می برد و به زبان خود، خداوند را تجلیل می کند، بازتاب چنین امواج پرخروش و غوغای جانسوز و دریای متلاطم را می توان در تکایا و خانقاه های کردستان به تماشا نشست.

    ظرفیت های فرهنگی، عرفانی و جایگاه والای دف و دف نوازی در کردستان و همچنین معرفی این استان به عنوان پایتخت دف کشور عزیزمان ایران و دنیا موجب شد که استاد “حیدر محمدی” هنرمند دف ساز سنندجی بزرگ ترین دف دنیا را بسازد.

    به گزارش تسنیم ، دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که مشمول بر حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند. این

    برای آشنایی و معرفی هرچه زیاد این هنرمند سنندجی و ساز عرفانی وی به کارگاه کوچکی که در گوشه حیات منزل ارزش بود، رفتیم؛ کارگاهی که با یک تیغه به دو اتاق کوچک تقسیم شده است بود و در یکی از این اتاق ها چوب ها انبار شده است و در اتاق دیگر ابزار کار و دف های نیمه کاره قرار گرفته بود.

    استاد حیدر با رویی گشاده به استقبالم آمد و با هم وارد کارگاه شدیم، وی از دنیای دف سازی و مشکلاتش برایم صحبت کرد، آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت وگوی خبرنگار تسنیم با سازنده بزرگ ترین دف دنیا در سنندج است.

    ضمن عرض ادب و احترام، در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی به ساخت دف های سنتی روی آورده اید؟
    هنرمند سنندجی:حیدر محمدی متولد سال 1353 در شهر سنندج در خانواده ای هنرمند به دنیا آمدم و از همان دوران کودکی با این ساز خو گرفته و بزرگ شدم، دف سازی سنتی در خانواده من موروثی بوده و من هم راه آن ها را ادامه دادم و از سال 74 به صورت حرفه ای شروع به ساخت دف های سنتی کردم و در حال حاضر با همسرم فریبا بایزیدی، به این حرفه مشغول هستیم و جهت 6 دف خودم و یک دف همسرم مهر اثالت ملی دریافت کرده ایم.

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    تمام مراحل ساخت دف را خودتان انجام می دهید؟
    محمدی: از چوب بری تا دباغی را خودم انجام می دهم و در انجام بقیه کارها نیز همسرم کمکم می کند و دف ها را می سازیم؛ جهت ساخت دف سنتی نمی توان از هرنوع پوستی استفاده کرد و پوست مصرف شده است باید شرایط خاصی داشته باشد به همین علت پوست را از مناطق مرزنشین، اورامان و قصرشیرین تهیه و به صورت سنتی با استفاده از نمک دباغی می کنم و همچنین جهت تهیه چوب آن که معمولاً از بیدخالص (یک لایه) و تاژاو استفاده می شود به مرزهای کشور عزیزمان ایران و عراق می روم.

    به گزارش تسنیم ، دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که مشمول بر حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند. این

    کارهای تولیدی شما به چه صورت است؟
    هنرمند سنندجی: کارهای ما کارهایی ابداعی هست، ساخت نخستین دف خورشیدی درسال 74، احیای دف باستانی، ساخت سلطان دف (بزرگ ترین دف از نظر)، دف هشت گوش، بیضی شکل، مربعی شکل، دف تمام چوب، کلسیون دف از کوچک ترین دف تا سایز 60 از جمله کارهای ما بوده و همچنین در شهریور ماه امسال جهت نخستین بار کوچک ترین دف با سایز 2 سانتی متر و بزرگ ترین دف با سایز 200 سانتی متر که به عنوان بزرگ ترین دف دنیا از آن رونمایی شد، را ساختیم.

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    با چه انگیزه ای بزرگ ترین دف را ساختید و جهت ساخت آن از چه استفاده کردید؟
    محمدی: استان کردستان به عنوان پایتخت دف دنیا (از لحاظ ساخت و نوازندگی دف) معرفی شده است و ما هم به افتخار اینکه مهر اثالت ملی و تأییدیه اساتید برجسته را داشتیم این انگیزه باعث شده است که بزرگ ترین دف را در مدت وقت دو ماه بسازیم.

    این دف نمادی از دف سنتی بوده و جهت ساخت آن از ورق آلومنیوم، مس و چدن استفاده کردیم.

    تفاوت دف های سنتی با دف های تلقی موجود در بازار چیست؟ آیا هرکسی می تواند این تفاوت ها را تشخیص بدهد؟
    هنرمند سنندجی: دف های سنتی از پوست دباغی شده است گوسفند و چوب های مرغوب درست می شود و می توان گفت جاندار است و به مواظبت های خاص ای نیاز دارد، در حالیکه دف های تلقی همانطور که از اسمش پیداست از تلق درست می شود و به مواظبت نیاز ندارد و این دف ها با قیمت خیلی پایین تر از دف های سنتی در بازار عرضه می شود، صدای تولید شده است از این دو نوع دف تفاوت دارد و پیشکسوتان عرصه موسیقی این تفاوت را به خوبی درک می کنند.

    تاکنون در نمایشگاه ها حضور پیدا کرده اید؟ این دف ها را به چه جاهایی صادر می کنید؟
    محمدی: بله، از طرف صنایع دستی دعوت به حضور در نمایشگاه های بین اللملی تهران، یزد، شیراز و سنندج شده است ایم و همچنین 2 دف در موزه سعدآباد تهران، موزه بروکسل آلمان و 2 دف هم در سوئد دست نوازندگان برجسته داریم.

    این دف ها را به کشورهای آمریکا، فرانسه، سوئد، سویس، انگلیس، آلمان و همچنین کل شهرهای کشور عزیزمان ایران خصوصاً اصفهان، کرمان، تهران، تبریز که به بیشترین استقبال را دارند صادر می کنیم ولی متأسفانه استان کردستان تنها استانی است که از دف سنتی استقبال نمی کند.

    آیا تاکنون مسئولین از شما حمایت کرده اند؟
    هنرمند سنندجی: میراث فرهنگی کردستان تنها ارگانی است که از ما حمایت می کند، یک سال و 9 ماه در منزل حبیبی کارگاهی را در اختیارمان قرار دادند ولی در حال حاضر شش ماه است که آین کارگاه را از ما گرفته اند و با پرداخت اجاره بهای 700 هزار تومان با هزینه خودمان کارگاهی در یکی از محله های شهر اجاره کرده ایم.

    گویا مسئولان وعده راه اندازی بزرگ ترین دف را به عنوان المان شهری در سنندج به شما داده اند؟ این وعده عملی شد؟
    محمدی: در مراسم نهایی جشنواره نوای رحمت که در شهریور سال گذشته در سنندج برگزار شد، مجری برنامه از سوی اعضای شورای شهر قول صدرصد راه اندازی این دف به عنوان المان در یکی از خیابان های شهر سنندج را به ما دادند ولی بعد از گذشت یک ماه شانه خالی کردند و گفتند که خودمان از طریق زیباسازی شهری در آینده ای نزدیک دَفی را که طراحی کرده ایم، راه اندازی می کنیم.

    برنامه کاری شما جهت آینده چیست و چه انتظاری از مسئولان دارید؟
    هنرمند سنندجی: در آینده ای نزدیک می خواهم در شهرک مولوی (پایین تر از ترمینال سنندج-تهران) کارگاهی باهزینه خودم و بدون درخواست کمک از مسئولان راه اندازی کنم و بزرگ ترین دفی را که ساختم در آنجا راه اندازی می کنم.

    به خاطر بی مهری هایی که از سوی مسئولان به من شده است هست، از هیچ جوانی دعوت نمی کنم کی این حرفی را یاد بگیرند چراکه زیاد اعضای خانوادی خودم که به این حرفه مشغول بودند اکنون در پایتخت کشور عزیزمان ایران مشغول کارگری، غرفه داری و کارهای دیگر هستند و از ساخت دف دست کشیده اند و تنها چیزی که باعث دوام من شده است علاقه به این کار بوده وگرنه هیچ چیزی دیگر جهت ماندنم وجود ندارد.

    پس از شنیدن و بازتاب درد دل های هنرمند سنندجی جهت پیگیری پرسشها وی و علت عدم تحقق وعده مسئولان شهری جهت راه اندازی بزرگ ترین دف در سطح شهر به سراغ جلال شریعتی مدیر شورای شهر سنندج رفتیم.

    دلیل عملی نشدن وعده شورای شهر به سازنده بزرگ ترین دف دنیا چه بود؟
    شریعتی: بنده از اینکه چه کسی قول راه اندازی دف هنرمند محمدی به عنوان المان شهری را به وی داده، اطلاعی ندارم و هماهنگی با من صورت نگرفته است.

    کسی که این وعده را داده از طرف خودش بوده و اگر هریک از اعضای شورای شهر سنندج نیز باشند، اشتباه کرده اند.

    این قول در دوره چهارم شورا داده شده است است و اعضای شورا 13 نفر هستند بنده چطور بدانم که هرکدام چه وعده ای می دهند، تا زمانیکه تعداد قابل توجهی از اعضای شورا در جایی حضور نداشته باشند هریک از اعضای شورا باید از مصوب نشدن کاری که مطمئن نشده اند، وعده انجام آن را ندهند.

    دف در شهر سنندج جایگاه خاصی دارد و همه ما به آن افتخار می کنیم؛ عنوان ساخت بزرگ ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی باید به عنوان پیشنهادی در کارگروه مربوطه قرار گیرد و زیر نظر صاحب نظران بررسی و چناچه تایید شود از آن همچون ده ها المان دیگری که در شهر راه اندازی شده است استفاده می کنیم.

    این عنوان به شرکت زیباسازی شهری سنندج ارجاع داده شده است و باید نظر آنها و صاحب نظران در مورد پرسشها و المان های شهری داشته باشیم.

    پس از آن نیز به سراغ فریدونی مدیرعامل شرکت زیباسازی شهرداری سنندج رفتیم تا علت عدم تحقق وعده اعضای شورای شهر را جویا شویم؛ در ادامه بخوانید:

    علی رغم وعده اعضای شورای شهر سنندج علت راه اندازی نکردن دف ساخته شده است هنرمند سنندجی در سطح شهر چه بود؟
    فریدونی: من در اینترنت دیدم که چنان قولی به محمدی هنرمند سنندجی داده شده است ولی وی به صورت خودجوش این دف را ساخته اند و در جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان “دف نوای رحمت” رونمایی شد.

    دفی که این هنرمند سنندجی ساخته اند توانایی راه اندازی به عنوان المان شهری را ندارد و مانند این است که بخواهیم چوب کبریتی را در زمین بزرگی قرار دهیم!

    راه اندازی دف به عنوان المان شهری چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟
    فریدونی: باتوجه به اینکه استان کردستان از نظر فرهنگ، هنر و موسیقی سرآمد کشور هست، راه اندازی دف به عنوان المان شهری در دستور کار شرکت قرارگرفته ولی دف مورد نظر باید حداقل 20 متر قطر داشته باشد و دف ساخته شده است هنرمند سنندجی این شاخصه را ندارد.

    تکلیف وعده ای که به هنرمند سنندجی داده شده است چیست؟
    فریدونی: جهت المان دف فراخوانی خواهیم داد و محمدی می توانند طرح مناسبی را ارئه دهند و چنانچه در مرحله داوری گزینش شوند ساخت المان را به وی خواهیم سپرد.

    القصه؛ این وعده اعضای شورای شهر به یکی از بازیگران و صورت های معروف سنندجی تنها در حد یک شوخی و سرکاری بوده و مردم و بازیگران و صورت های معروف دیگری همچون استاد حیدر زیاد جدی نگیرند.

    تسنیم

    واژه های کلیدی: سنندج | هنرمند | اندازی | هنرمند | کردستان | شورای شهر | اخبار گوناگون

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی

    تصویرهای ، ساخت بزرگ‌ترین دف دنیا به وسیله هنرمند سنندجی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار